top of page
  • Szerző képeMarkweb Digital

Fontos változás! Megszűnik több attribúciós modell a Google Ads hirdetéseknél!

Kezdjük az elején. Mi az az attribúciós modellezés?

Az attribúciós modellezés az online marketing eszköztárában a konverziókat elősegítő események és interakciók mélyebb megértését szolgálja. Egy adott kampány során a potenciális vásárlók számos érintkezési ponton keresztül érkeznek a termékhez vagy szolgáltatáshoz, és az attribúciós modellezés segítségével meghatározható, hogy melyik érintkezési pont mennyire járult hozzá a végleges konverzióhoz.

A Google Ads platformja már régóta számos attribúciós modellt kínált, amelyek között kedvünk szerint válogathattunk, attól függően, hogy melyik illik legjobban a kampányainkhoz és üzleti céljainkhoz.




Google ads


Az attribúciós modellezés eddigi típusai:

  • Utolsó kattintás: Ez a modell a konverzióhoz vezető utolsó érintkezési ponthoz/kattintáshoz köti a konverziót.

  • Első kattintás: Ez a modell a konverzióhoz vezető első érintkezési ponthoz számítja az eredményeinket.

  • Lineáris: Ez a modell minden érintkezési pontot egyformán, egyenlő arányban osztja szét a célteljesüléseket.

  • Idővel csökkenő: Ez a modell úgy osztotta szét a konverziókat több érintkezési pont esetén, hogy az elsőnek tulajdonítja a legnagyobb érdemem, majd fokozatosan csökkentve osztja szét azt az utolsó kattintásig.

  • Pozíció alapú: Ez a modell az első és az utolsó érintkezési pontnak adja 50-50%-ban az elért eredményeket.

  • Adatvezérelt: Ez a modell a konverzióban való részvétel alapján osztja el az érdemeket az érintkezési pontok között.



Attribúciós modellezés a Google Ads-ben



Változások kezdődtek a nyáron

2023 júniusától kezdődően nem lehet már használni az első kattintáson alapuló, a lineáris, az idővel csökkenő és a pozícióalapú hozzárendelési modellt a Google Ads azon konverziós műveleteihez, amelyek még nem ezen modellek egyikét használják. Magyarul, nem lehetett már átállni ezekre.


Mi fog történni most, napokon belül?

Szeptembertől gyakorlatilag minden olyan konverziós műveletet átáll az adatközpontú hozzárendelésre, amely még mindig ezeket a modelleket használta.

Végeredményképpen tehát maradnak az utolsó kattintáson alapuló, és az adatközpontú modellek.


Hogyan működik az adatközpontú (Data Driven) Hozzárendelési modell?

Ennek a modellnek a lényege, hogy a rendszer a mesterséges intelligenciát használja, hogy felismerje, mely forgalmi forrás, milyen arányban járult hozzá a konverzió végbemenéséhez. Ezt az információt ráadásul az automata ajánlattételi stratégiákkal működő kampányok is sikerrel tudják használni, így növelve teljesítményüket.


Válasszuk a fejlettebb, Data Driven modellt!

Az utolsó kattintáson alapuló (Last Click) modell már régóta elavultnak számít. Torzítja ugyanis az adatokat, mivel nem veszi figyelembe a vásárlási folyamat kezdeti érintkezési pontjait. Ha például egy érdeklődő többször is rákattint a hirdetésinkre, csak az utolsó kattintáshoz fogja hozzárendelni az elért eredményt. Lehetnek ugyan olyan speciális esetek, amikor ez a megfelelő, de ha ilyen nem áll fenn, inkább kerüljük a használatát.


Mit kell tennünk? Milyen változást jelent mindez?

Ha valamelyik most megszűnő modellben számoltuk a konverzióinkat, másképp fognak eloszlani a konverzióink a kulcsszavak, hirdetések, kampányok között, ami hatással lesz az optimalizációs munkánkra, stratégiánkra is. Ez megnehezíti a különböző időszakok összehasonítását, de valószínűleg jól fogunk járni, ha áttérünk a Data Driven modellre.


Jó ez nekünk?

A Google azt állítja, hogy az adatközpontú modell bevezetésével átlagosan 6%-al növelhetik a vállalkozások a bevételeiket. Nem véletlen tehát, hogy napjainkban utóbbi a legelterjedtebb. A most megszűnő modelleket egyébként csak a konverziós műveletek 3%-a használja jelenleg globálisan, így méginkább érthető ez a racionalizálás.

Ha mindez túl bonyolultan hangzik, nem kell aggódnod, szívesen segítünk Google Ads hirdetéseid kezelésében.


bottom of page