Nem csak a Youtube-ot, de a Google más alaptermékeit, köztük a Keresést és a Térképet is érinti a fiatalabb felhasználók internetezési szokásainak változása.
Google helyett TikTok?
Prabhakar Raghavan alelnök, aki a Google Knowledge & Information szervezetét vezeti, a Fortune Brainstorm Tech konferenciáján a keresés fejlődéséről szóló beszélgetés során tért ki arra, hogy a fiatalabb felhasználók ma már egyre gyakrabban fordulnak a Google Search vagy Maps helyett az olyan alkalmazásokhoz, mint az Instagram és a TikTok, ha keresési céllal böngésznek.
Raghavan azt is megjegyezte, hogy újra és újra azt tapasztalják, hogy a fiatalabb korosztály nem a megszokott elvárásokkal és gondolkodásmóddal keres, hanem teljesen más jellegű kérdéseket tesz fel a keresőmotornak.
Ezek a felhasználók nem kulcsszavas keresésekkel, hanem inkább új, rendhagyóbb módon keresik a tartalmakat.
A fiatalok közel 40%-a nem a Google Mapset vagy a keresőoldalt használja, ha éttermet keres, hanem a TikTokról és az Instagramról inspirálódik. Az fenti adat a Google által 18-24 év közötti amerikai felhasználók körében végzett felmérés eredménye, melyből egyébként az is kiderül, hogy a termékkeresések 55%-a ma már az Amazonon kezdődik. Bár az idősebb internetezők talán nem tudják elképzelni, hogy egy közösségi videóalkalmazáshoz forduljanak étteremkeresés céljából, ez a trend idővel a Google keresés és felfedezés alaptevékenységét is megnyirbálhatja - nem is beszélve az ilyen típusú keresésekre eladott hirdetésekről. Ez azt jelenti, hogy az a munka, amelyet a Google az évek során végzett a különböző vállalkozások - például helyi éttermek – rendszerezésére és ajánlására, vagy a Google Maps-en belüli felfedezőeszközök létrehozása feleslegessé válhat a fiatalabb internetezők számára.
A Google Maps is felylődik
Raghavan azt is kifejtette, hogy a fiatalabbak általában a keresés és a felfedezés "vizuálisan gazdagabb formái" iránt érdeklődnek, és ez nem csak az étkezési lehetőségekre korlátozódik.
Rámutatott, hogy a mai fiatalok még soha nem láttak papírtérképet, ámbár a térképes termékeket úgy tervezték, hogy úgy nézzenek ki, mint egy papírtérkép, amelyet "a telefonra ragasztottak". Ez nem felel meg a fiatalabb felhasználók elvárásainak, és rossz élményt nyújt számukra.
A Google Maps például mostantól a kiterjesztett valóságot használja, hogy segítsen a felhasználóknak elhelyezni magukat a környezetükben, ahelyett, hogy a képernyőn villogó kék pont alapján kellene kitalálniuk, merre kell menniük. A vállalat a Google Maps egyéb fejlesztéseit nemrég jelentette be a Google I/O fejlesztői konferenciáján, ahol többek között új 3D-s módokat és egyéb felhasználóbarát funkciókat mutatott be, amelyek révén a Maps kevésbé hasonlít a papírtérkép digitális formájára.
Így változik a Google kereső a jövőben
Raghavan azt is felvetette, hogy a fiatalabbak vizuális tartalmak iránti igénye meg fogja változtatni a Google keresést. Korábban a webfelhasználók néhány alapvető kulcsszót írtak be a keresőbe, hogy cserébe egy kék linkekből álló listát kapjanak. Később a keresőmotorok képessé váltak a természetes nyelv megértésére, majd a hangalapú keresések kezelésére. A vezető megjegyezte, hogy egyes országokban ma már a keresések 30%-a hangalapú, mivel a fiatalabb internet felhasználók nem is bajlódnak a gépeléssel.
A Google a képek és a szöveg kombinálására törekszik, mivel olyan jövőt képzel el, amelyben a felhasználók a telefonjukat felemelve - vagy esetleg AR-szemüveget viselve - keresést indíthatnak a látottak alapján.
Ez a tendencia egyébként annyira hangsúlyossá vált, hogy a technológiai óriás tavaly ősszel megerősítette, hogy olyan megállapodásokon dolgozik, amelyek lehetővé teszik az Instagram és a TikTok videók indexelését a keresőben. Ennek a fejlődésnek egy része már most is látható, ha rákeresünk egy kulcsszóra, amelyet a "TikTok" szó követ, ugyanis a Google előbb adja vissza a TikTok-videók találatsorait, mint a hagyományos weboldalakat.
A mesterséges intelligencia a Google szolgálatában
Raghavan szerint azonban a Google elkezdte kihasználni a mesterséges intelligenciát a webes videók elemzésére, és a felhasználóknak a gazdagabb keresési eredményekhez való irányítására is.
Ha például rákeresel a Google-ön arra, hogyan kell kereket cserélni, mostantól videós találatokat fogsz látni. A Google képes a mesterséges intelligencia segítségével elemezni a videó részeit, így a felhasználók oda ugorhatnak, ahol elmagyarázzák, hogyan kell meglazítani a kerékanyákat vagy felemelni az emelőt.
A vállalat azon dolgozik, hogy a videók elemzése és megértése a dokumentumokkal egyenrangúvá váljon, de ez egy hosszadalmasabb folyamat lesz.
Comments