top of page

Mit csinál az online marketinges?

Szerző képe: Markweb DigitalMarkweb Digital

Online marketinges feladatai | Markweb Digital
Online marketinges | Markweb Digital

Cikkünkben fellebbentjük a fátylat arról, mivel is foglalkozik egy online marketinges, mik lehetnek az általános buktatók és legfontosabb szempontok egy kampány indításakor, illetve miért fontos a marketing stratégia megléte mielőtt bármit is csinálnánk.





Az online marketing előnye

Már az elején le kell szögezni, hogy nem az a cikk célja, hogy „csak” az online marketing fontosságát hangsúlyozza, hiszen vannak olyan integrált kampányok, ahol a termék/szolgáltatás annyira specifikus, hogy nem lehetséges pusztán online

kampányelemekkel megfelelő sikert elérni. Megpróbálnánk például limonádét online értékesíteni a bicikliút mellett elhaladóknak? Lehetséges, de nem a legcélszerűbb eszköz, maximum kiegészítésként.


Az online marketing legfőbb előnye, hogy célzottan, skálázható büdzsével és talán, ami a legfontosabb, az eredményeket monitorozva, az eredmények alapján felosztható, rugalmas kampánymetodikát tesz lehetővé. A nagyobb tehetetlenséggel bíró, évet tervező multinacionális cégek is felismerték az online kampányokban, a közösségi médiában és fizetett hirdetésekben rejlő lehetőségeket, így már az évtervezés során is hagynak az ügynökség által rugalmasan felosztható kampányelemeket.


Szerencsére mára már nem kell mindent előre megtervezni költség szinten. Hasonló előnyöket jelent a reklámüzenetek tesztelhetősége is, az AB tesztelésnek köszönhetően pillanatok alatt lehetőségünk nyílik a vásárlók számára legvonzóbb üzenet futtatására, ezzel hosszú kutatási fázist megspórolva, áthelyezve ezt is az online térbe.


Online marketing eszközök

Sokan úgy tesznek, mintha az online marketing valamilyen elképesztő tudomány lenne, melynek elsajátítása lehetetlen. Nos ez egyáltalán nem így van, szerencsére számos online tutorial és hasznos tananyag áll rendelkezésre, minden pusztán a ráfordított idő és hajlandóság kérdése.


Talán az okozhat némi fejtörést, hogy melyik marketing eszközök kapcsán érdemes elmélyítenünk tudásunkat. Ha bármilyen online kampányt futtatunk, mely egy honlapra terel, akkor a legjobb barátunk a Google Analytics lesz. Az avatott szem az onnan kinyert adatok alapján már szinte ránézésre is meg fogja tudni mondani, hogy melyek azok a konverziós pontok, ahol javítani lehetne az adott kampány hatásfokán.


Kezdjük a legfontosabb eszközökkel!

Mindenki úgy tekint a saját vállalkozására, mint valami nagyon egyedi entitásra és ez így is van sok szempontból. Azonban legyen akár B2B, akár B2C a vállalkozás célcsoportja, a Google Ads és a Facebook szinte minden esetben kihagyhatatlan az eszköztárunkból.


Ne felejtsük el, hogy a cégvezető nap végén ugyanúgy nekiáll keresgélni a neten, vagy kikapcsolódásként megnézi az ismerősei profilját. Ez máris teret engedhet egy remarketing kampánynak, ebből sajnos sok eléggé agresszív és kontraproduktív példát láthatunk. Ugye milyen zavaró, amikor a Facebook falunkon már 2 hete ugyanaz a hirdetés tűnik fel újra és újra?


Sok ügyfelünk meglepődik, de mi még mindig nagyon komoly eredményeket tudunk elérni egy megfelelően karbantartott hírlevél listára való kiküldéssel is. Természetesen fontos, hogy GDPR ready módon legyenek kezelve a feliratkozottak, de az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy az adatbázisok kitisztázása jót tett, mivel a kevesebb, de valóban érdeklődő feliratkozó nagyobb vásárlóerőt képvisel.


Sokan csak online hirdetéseket futtatnak és nem törődnek az organikus/nem fizetett látogatókkal, pedig egy keresőbarát, jól SEO-zott oldal látogatói sokkal lojálisabbak lesznek a cég iránt, hiszen saját döntésük alapján látogatták meg az oldalt. Ezért érdemes érdekes és értékes tartalmakkal segíteni a leendő ügyfeleket, ezzel is motiválva őket, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot. (Amúgy ez is egy ilyen cikk /a szerző/.)


A fiatalok egyre kevesebbet olvasnak, így mindenképpen érdemes kitérnünk a szintén Google termék YouTube-ra is. Egy saját csatorna indítása több szempontból előnyös lehet, egyrészt nagyon jól targetálható módon hirdethető, másfelől content vonalon is nagy segítséget nyújthat a közösségi média aktivitásainknál.


Érdemes megemlítenünk a kifejezetten B2B célcsoportra fókuszáló LinkedIn-t is, bár itt meglehetősen drága a kattintások költsége, de akár tartalmakkal is kedvező képet

festhetünk cégünkről. Érdekes lehet elindítani pilot szinten display, programmatic kampányokat, utóbbi nagy előnye, hogy remekül lehet automatizálni az eredmények alapján a kampányokat, bár sok esetben még jellemzően image kampányokra javasolt, nagy eléréssel.


Több sikeres Waze kampányt futtattunk már, ez a platform kifejezetten az impulzusvásárlásokra, illetve a fix helyek reklámozására lehet alkalmas, bár itt már sok esetben inkább a brandet erősítjük, mintsem forgalmat generálunk. Ha már feketeöves online marketingessé képeztük magunkat, érdemes elkalandoznunk az Instagram/TikTok és az influencerek világába is, hogy maximumra pörgessük a brandünk ismertségét.


Marketing stratégia

Mielőtt még bármit elkezdenénk beállítani és kipróbálni, hogy mi fog történni, álljunk meg egy pillanatra!


A legtöbben ott követnek el végzetes hibát, hogy ész nélkül elkezdenek tesztelgetni, majd az első kis számosságon alapuló eredmény alapján nagyobb költéssel úgy hagyják a kampányokat akár évekig is. A másik eshetőség, hogy az eredménytelenség miatt örökre hitetlenné válnak egy-egy online marketing eszközzel kapcsolatban. Biztosak vagyunk abban, hogy az online marketing hatásos lesz, ha megfelelően felépített marketing stratégián alapul.


Természetesen teljesen más stratégiát igényel minden cég, de már az is nagy segítség a későbbiekre, ha átgondoljuk reálisan az üzleti célokat, meghatározzuk a fő KPI-okat, megtérülési mutatókat és elvárásokat. Számos iparági statisztikát, példát lehet találni, így akár mások sikerei/kudarcai alapján is meghatározhatjuk a számunkra legjobb stratégiát. Céget vezetni is lehet célok nélkül, de sokkal nagyobb kockázatot rejt, mint ha megfontoltan, tervek alapján haladnánk, nem igaz?


Összegzés

Akárki akármit is állít, az online marketing tanulható. A kérdés, hogy cégvezetőként, marketingesként akarunk-e mindenhez érteni, kellőképp hatékony-e, ha mindent mi csinálunk. Számos online marketing eszköz áll rendelkezésünkre, azonban ahhoz, hogy a számunkra leghatékonyabb eszközöket használjuk, olyan büdzsét allokálva az egyes eszközökre, hogy a kampányok megtérülési mutatója is kimagasló legyen, mindenképpen javasoljuk egy marketing terv elkészítését.


Szabó-Dudás Péter

Markweb Digital

ügyvezető - head of digital

Comentarios


bottom of page